Přeskočit na obsah

Lidé

Robin Červinek – baryton

Robin Červinek

Robin Červinek se narodil v Kyjově, kde také se zpěvem začal na ZUŠ. Dále navštěvoval soukromé hodiny u sólisty Národního divadla v Olomouci Davida Szendiucha. V roce 2021 získal magisterský titul na JAMU v Brně ve třídě doc. Zdeňka Šmukaře. Od roku 2020 je také studentem Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni, kde studuje u prof. Margit Klaushofer. Během studií se zúčastnil několika mezinárodních interpretačních kurzů u světových umělců a pedagogů jako jsou například: Adam Plachetka, Kateřina Kněžíková, Thomas Steinhöfel, Singfried Goritz, Irena Sylya a Amelia Felle

V rámci komorní opery v brněnském divadle na Orlí nastudoval tyto role: Krále v Orfově opeře Chytračka, Básníka v soudobé opeře Neznámá od Daniela Šimka, Hraběte v opeře Il matrimonio segreto od Domenica Cimarosy a Hraběte v Mozartově opeře Figarova svatba. V zámeckém divadle Schönbrunn ve Vídni ztvárnil roli Harlekýna ve Straussově opeře Ariadna na Naxu.

Zúčastnil se také několika mezinárodních soutěží. V roce 2018 se stal absolutním vítězem soutěže Pražský pěvec. Získal 2.cenu na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v Karlových Varech, z níž si odnesl rovněž velké množství mimořádných cen, jako cenu Jana Lucemburského, cenu Beno Blachuta, cenu Viléma Zítka a cenu Milana Bürgera. K jeho dalším soutěžním úspěchům patří 2. místo na Duškově interpretační soutěži. V květnu 2019 získal 2. místo na soutěži Iuventus Canti. V roce 2021 získal 2. místo na soutěži Iuventus Canti a stal se laureátem mezinárodní soutěže Mikuláše Schneidera-Trnavského. V listopadu 2021 se stal vítězem soutěže Nadace Bohuslava Martinů, kde také získal tři zvláštní ceny.  Od sezony 2021/2022 je členem operního studia Slovenského národního divadla v Bratislavě. Hostuje také v ND v Brně a ND v Ostravě.


Jan Dušek – klavír

Jan Dusek credit Pavel Kalina

Jan Dušek vystudoval konzervatoř v Teplicích (klavír, skladba). V letech 2004–2009 studoval skladbu na Akademii múzických umění (Hanuš Bartoň), v roce 2012 zde dokončil doktorandské studium téhož oboru. Od roku 2012 působí jako odborný asistent na katedře skladby Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze. Jako klavírista se zúčastnil několika mistrovských kurzů a workshopů (Cyprien Katsaris, Irina Ossipova, Angela Hewitt, Lilit Grygorian, Maria João Pires), své znalosti si rozšířil v letech 2013-14 soukromým studiem hry na klavír ve Vídni u Roberta Lehrbaumera, v roce 2015 v Paříži u Xiao-Mei Zhu a od roku 2016 v Londýně u Gordona Fergus-Thompsona. Získal ceny a čestná uznání v soutěžích (Concertino Praga, Mezinárodní klavírní soutěž B. Smetany, Mezinárodní soutěž Zdeňka Fibicha v interpretaci melodramu). Pravidelně pořizuje nahrávky české hudby pro Český rozhlas, pro který nahrán např. kompletní klavírní dílo Rudolfa Karla. V roce 2015 vydal se sopranistkou Irenou Troupovou CD s kompletní písňovou tvorbou Viktora Ullmanna, v roce 2021 pak společně vydali kompletní písňovou tvorbu Hanse Winterberga. Účinkuje pravidelně na mezinárodních festivalech (Pražské Jaro, Věčná naděje, Junge Kunstler Beyreuth apod.).

V roce 2006 mu byla udělena 1. cena na skladatelské soutěži Generace za skladbu „…již za sedm dnů sešlu na zemi déšť…“ a v roce 2007 na téže soutěži opět 1. cena za skladbu „Gradace pro varhany“. V soutěži NUBERG 2008 získal za skladbu „Chalomot jehudi’im“ Cenu veřejnosti, o rok později obdržel za tutéž skladbu Cenu Gideona Kleina. V roce 2010 byl jeho melodram „Pražský chodec” oceněn 2. cenou v Soutěži pro mladé umělce vyhlašované Městskou částí Praha 1, v téže soutěži pak za klavírní cyklus „Pražské zvony“ získal 3. cenu v roce 2012. Za hudbu k němému filmu „Dítě ghetta“ získal v soutěži NuBERG 2011 Cenu veřejnosti, za hudbu k celovečernímu němému filmu Ost und West pak v následujícím ročníku téže soutěže Cenu mladých. Jeho skladby jsou interpretovány předními sólisty a dirigenty (např. klarinetista Irvin Venyš, flétnistka Monika Štreitová, dirigent Petr Louženský) i komorní soubory a orchestry (např. Nederlands Blazers Ensemble, Holandsko; Epoque kvartet; Orchestr BERG; Pražská komorní filharmonie; Pražský filharmonický sbor ad.).

www.jan-dusek.com


Juraj Gažmerčík – produkce

gazmercik 1

Juraj Gažmerčík je studentem katedry skladby na hudební fakultě Akademie múzických umění v Praze. Absolvoval hru na bicí nástroje u Petra Solárika a Istvána Szabó, a skladby Kataríny Koreňovej na Konzervatoři Jána Levoslava Bellu v Banskej Bystrici. V roce 2017 získal magisterský titul v oboru muzikologie na Univerzitě Komenského v Bratislavě. Jako interpret účinkoval v několika uskupeních a ansámblech, z nichž za nejcennější považuje banskobystrickou kapelu Regale a projekt Bossa Nova João Gilberto Quartet. Vyučuje hru na bicí nástroje, příležitostně publikuje o hudbě a umění.


Ondřej Holub – tenor

Ondrej Holub credit Jan Dusek 2023 02 edited

Ondřej Holub v raném mládí prošel Kühnovým dětským sborem a chlapeckým sborem Pueri gaudentes, díky kterému se stal i dětským sólistou Státní opery Praha v inscenaci Mozartovy Kouzelné Flétny. Obor klasický zpěv studoval soukromě u prof. Lenky Pištěcké, při studiu na pražské konzervatoři u prof. Valentina Prolata a později se pěvecky rozvíjel u prof. Jiřího Kotouče.

Od roku 2019 spolupracuje s mezinárodně uznávaným souborem Collegium 1704, kde účinkuje jako sólista i ansámblový zpěvák, pravidelně spolupracuje také se souborem Ensemble Damian, který se zabývá historicky poučenou interpretací barokní opery. Jako sólista pravidelně spolupracuje s řadou souborů a orchestrů (Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Filharmonie Hradec Králové, Jihočeská komorní filharmonie aj.), působí také jako ansámblový zpěvák většiny předních tuzemských souborů staré hudby – Schola Gregoriana Pragensis, Collegium Marianum, Cappella Mariana, Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque, Victoria Ensemble, Musica Florea, se kterými se pravidelně účastní prestižních tuzemských i zahraničních festivalů.

V letech 2013–2019 byl členem vokálního ansámblu Martinů Voices, jenž se řadí mezi elitní interprety hudby 20. a 21. století. V roce 2007 založil s bývalými členy sboru Pueri gaudentes mužské vokální kvinteto Rudolfvoice, se kterým vystoupil např. i ve washingtonském Kennedy Center. Mimo jiné také příležitostně spolupracuje s Pražským filharmonickým sborem, s nímž při výročí sta let od založení Československa vystoupil v New Yorské Carnegie Hall v provedení 2. symfonie Gustava Mahlera.


Jana Hrochová – mezzosoprán

0LB9835 Edit

Mezzosopranistka Jana Hrochová (Wallingerová), rozená Štefáčková, získala první pěvecké zkušenosti v Šumperském dětském sboru. Absolvovala pražskou konzervatoř ve třídě Jarmily Krásové (1993 – 1999). V roce 1998 získala druhou cenu na soutěžní přehlídce konzervatoří České republiky. Od roku 2001 se formou soukromého studia vzdělává u Natálie Romanové. V letech 1997 – 2000 zpívala v Opeře Mozart v Praze. Věnovala se interpretaci staré hudby s Ars Cameralis a folklóru s Muzikou Jara.

Od roku 2000 je sólistkou Opery Národního divadla v Brně, kde ztvárnila roli Carmen (Carmen), Laury (La Gioconda), Káči (Čert a Káča), Rosiny (Lazebník sevillský), Suzuki, (Madama Butterfly), Lišáka (Liška Bystrouška), Varvary (Káťa Kabanová), Feneny (Nabucco), Hänsela (Perníková chaloupka), Niklase (Hoffmannovy povídky) a mnoho dalších. Hostuje také v divadle Freiburg, v Národním divadle Praha, ve Státní opeře Praha, ve Státním divadle Košice, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, v Divadle J. K. Tyla v Plzni, v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, v Moravském divadle Olomouc a v Městském divadle v Ústí nad Labem. Spolupracuje s předními českými i zahraničními orchestry – BBC Symphony Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Filharmonií Brno, Pražskou komorní filharmonií, Janáčkovou filharmonií Ostrava, Filharmonií B. Martinů a významnými dirigenty jakými jsou Jiří Bělohlávek, Serge Baudo, Gerd Albrecht, Manfred Honeck, Ondrej Lenárd, Petr Altrichter, Jakub Hrůša, Leoš Svárovský, Tomáš Hanus, Andrej Borejko, Dennis Russell Davies a další. Koncertuje v zahraničí (Velká Británie, Japonsko, Čína, Španělsko, Mexiko, Řecko, Holandsko, Rakousko, Německo a Itálie).

V roce 2011 zpívala altové sólo v Rekviem Antonína Dvořáka na státním pohřbu Václava Havla. Za rok 2005, 2008 a 2010 jí byla Národním divadlem Brno udělena cena diváka DIVA. V roce 2012 získala širší nominaci na Cenu Thálie za roli Dulcinée v inscenaci Don Quichotte v divadle F. X. Šaldy v Liberci. V roce 2013 získala širší nominaci na Cenu Thálie za roli Hermia v inscenaci Sen noci svatojánské v Národním divadle Brno. V letech 2011 až 2018 natočila 5 CD písní Bohuslava Martinů pro vydavatelství Naxos. V roce 2014 debutovala rolí Carmen v Theater Freiburg. V roce 2016 debutovala na festivalu Proms za doprovodu BBC Symphony Orchestra v londýnské Royal Albert Hall.

www.janahrochova.cz/


Roman Janál – baryton

Roman_Janal

Roman Janál vystudoval hru na housle na plzeňské konzervatoři a zpěv na Hudební akademii v Sofii. Během studií hostoval na scéně Státní opery v Sofii (Don Giovanni, Eugen Oněgin, Tarquinius v Brittenově Zneuctění Lukrécie). Své první angažmá přijal v Banské Bystrici, odkud přešel do Komorní opery (pozdější Opery Mozart) v Praze. Od roku 1994 hostoval v plzeňské opeře (Piková dáma – Tomskij, Faust a Markétka – Valentin, Don Giovanni, Fidelio – Don Pizarro, Enrico Asthon – Lucia di Lammermoor). V roce 1995 se po úspěšném debutu s rolí Guglielma v Così fan tutte a Figara v Lazebníku sevillském stal sólistou Státní opery Praha. 

Od roku 1997 se stal sólistou Národního divadla, kde nastudoval mnoho rolí domácího i světového repertoáru, např. Grégoria v Romeovi a Julii, Figara v Lazebníku sevillském, Escamilla v Carmen, Alexandra v Martinů komické aktovce Dvakrát Alexandr, Dona Giovanniho, Hraběte Almavivu ve Figarově svatbě, Silvia v Komediantech, Germonta v Traviatě, Tomše v Hubičce, Kalinu v Tajemství, Vladislava v Daliborovi, Voka v Čertově stěna, Bohuše v Jakobínu, Absalona z opery Pád Arkuna Z. Fibicha, Veselčaka v operním pamfletu Orango D. Šostakoviče, Ščelkalova z opery Boris Godunov M. P. Musorgského či Carla Gérarda v Giordanově opeře Andrea Chénier. S Národním divadlem a Státní operou Praha absolvoval řadu zahraničních zájezdů. Na zájezdě opery ND do Španělska (Madrid – Teatro Real) vystoupil v Janáčkově opeře Osud (role Vervy) v inscenaci R. Wilsona. 

Představil se na festivalech Dny B. Martinů v Londýně s J. Bělohlávkem a orchestrem BBC, Europalia Brusel, Festival B. Martinů v Amsterdamu za vedení Ch. Hoogwooda, Bratislavské hudební slavnosti, Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Mezinárodní hudební festival v Českém Krumlově, Janáčkův máj, Svatováclavské slavnosti, Dvořákův podzim, Festival Pontes, Česko-saský festival, Concertus Moraviae (MHF), na koncertech Roku České Hudby – České sny, na festivalech ve Francii, Itálií a v Německu, dvakrát na festivalu soudobé hudby v Bostonu, na koncertních turné v Austrálii, Koreji, Japonsku, Francii a na operních festivalech v San Remu, Ravenně ad. Spolupracuje s dirigenty a orchestry, jako jsou C. Richter, J. Fiore, H. Griffiths, J. Latham Koenig, J. Bělohlávek, O. Lenárd, G. Albrecht, FOK, Česká filharmonie, SOČR, PKF, Virtuosi di Praga, Talichův komorní orchestr ad.  Jeho diskografie zahrnuje CD – Operní recitál (SOČR, dir. O. Kukal, Radioservis), Gypsy Melodies (klavír – K. Košárek, Supraphon), opery Bohuslava Martinů Slzy nože a Hlas lesa, Dvořákovy Tvrdé palice (Supraphon)a Vandu (Orfeo), Janáčkovy Výlety páně Broučkovy (Orchestr BBC, J. Bělohlávek, Deutsche Grammophon 2008), Operní gala (spolu s D. Peckovou, Supraphon), Rybovu Českou mši vánoční (Multisonic), Krčkovo Ten, který jest a Vaňhalovy Duchovní árie (ArcoDiva). Od roku 1994 spolupracuje také s Českým rozhlasem, kde natočil své první CD operních árií a řadu písňových cyklů současných českých autorů (J. Teml, J. Krček, O. Kukal, Z. Lukáše, P. Ebena, K. Pexidr, J. Klusák, Z. Šesták, L. Hurník, J. Pavlica, L. Sluka, J. Hanuš, Z. Zahradník, J. Filas ). Z klasických autorů: W. A. Mozart – Highlights from Don Giovanni and Die Zauberflöte, orch. Virtuosi di Praga, agentura Lupulus, A. Dvořák: Te Deum, SOČR, dir. V. Válek, Clarton a A. Dvořák: Cigánské melodie, Clarton aj.). 

Spolupráce s Českou televizí dala vzniknout filmovým verzím oper Josefa Berga Návrat Odysseův do vlasti a Evropská turistika a Bohuslava Martinů Slzy nože a Hlas lesa. V roce 1995 se stal absolutním vítězem mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Je čestným členem Mezinárodního pěveckého centra A. Dvořáka. Jako pěvecký pedagog působil na Pražské konzervatoři, na HAMU v Praze a Mezinárodní konzervatoři v Praze. Za roli Polluxe v inscenaci Rameauvy opery Castor a Pollux v Národním divadle získal Ceny Thálie za rok 1999.

www.romanjanal.com


Jana Sibera – soprán

DSC0629 Edit

Sopranistka Jana Sibera vystudovala Pražskou konzervatoř (2000) a Hudební fakultu Akademie múzických umění v Praze (2005). Již od roku 1995 hostovala v Národním divadle a od roku 2000 v tehdejší Státní opeře Praha, kde od roku 2002 přijala angažmá. Od 1. ledna 2012 je sólistkou Opery Národního divadla.

V inscenacích Státní opery Praha a Národního divadla se představila jako Mozartova Zerlina (Don Giovanni), Zuzanka (Figarova svatba), Papagena a Královna noci (Kouzelná flétna) a Despina (Così fan tutte); Lucia (Donizetti: Lucia di Lammermoor), Verdiho Violetta (La traviata), Gilda (Rigoletto) a Oscar (Maškarní ples), dále jako Musetta (Puccini: Bohéma), Adéla (Strauss: Netopýr), Philine (Thomas: Mignon), Frasquita i Micaela (Bizet: Carmen), Kuchtík a 1. žínka (Dvořák: Rusalka), Clarisse (Weber – Mahler: Tři Pintové), Cunegonde (Bernstein: Candide), v trojroli Číšníček – Zázračné dítě – Žák v Janáčkově opeře Výlety páně Broučkovy pod taktovkou Charlese Mackerrase, také jako Karolina (Smetana: Dvě vdovy), Bystrouška (Janáček: Příhody lišky Bystroušky), Terinka (Dvořák: Jakobín), Mařenka (Humperdinck: Jeníček a Mařenka) ad. Ve svém repertoáru má také role Noriny (Donizetti: Don Pasquale), Blondy (Mozart: Únos ze serailu), Fiorilly (Rossini: Turek v Itálii) a Blaženky (Smetana: Tajemství), které nastudovala pro Divadlo J. K. Tyla v Plzni.

Účinkovala ve více než 40 reprízách Dona Giovanniho v letní stagioně Opery Mozart ve Stavovském divadle. V Národním divadle moravskoslezském hostovala jako Verdiho Violetta (La traviata), Eurydika (Offenbach: Orfeus v podsvětí) a Annina (Strauss: Noc v Benátkách). V roce 2022 zde nastudovala roli Manon ve stejnojmenné opeře Julese Masseneta, za kterou rovněž získala cenu Thálie.

V červnu 2008 se stala finalistkou mezinárodní pěvecké soutěže Barbary Hendricks ve Štrasburku. V roce 2011 a 2012 hostovala jako Violetta v Gdaňsku, v roce 2016 jako Ofélie v opeře Göteborg. Účastnila se také několika turné Opery ND v Japonsku a Koreji. K velkému úspěchu patří spolupráce s tenoristou Jonasem Kaufmannem na jeho profilovém CD pro firmu Decca. Spolupracovala s dirigenty, jako jsou M. Armiliato, Sir Ch. Mackerras, J. Bělohlávek, J. Latham-Koenig, G. Tourniaire a E. Dovico.

janasibera.cz/


Bohumír Stehlík – klavír

6

Bohumír Stehlík  je jedním z předních klavíristů mladší generace. Vyniká svou instrumentální zručností a neobvyklou hudební vyjadřovací schopností. Vystupuje sólově i na koncertech komorní hudby u nás i ve světě.

Vystudoval pražské Gymnázium Jana Nerudy s hudebním zaměřením v klavírní třídě profesorky Iriny Kondratěnko. Po roce na Akademii múzických umění v Praze zamířil r. 2011 do Švédska, kde studoval až do roku 2016 na jedné z nejprestižnějších skandinávských hudebních škol – Hudebním institutu Edsberg pod Royal College of Music ve Stockholmu pod vedením profesora Matse Widlunda. Bohumír je laureátem řady klavírních soutěží (např. Ljunggrenska tävlingen – 1. cena, Stockholm International Music Competition – 2. cena, Concertino Praga – 1. cena, Virtuosi per Musica di Pianoforte – 1. cena ad.). Byl oceněn rovněž mnoha stipendii, například stipendiem Yamaha, či každoročně prestižním stipendiem švédské královské akademie za sólo, komorní hudbu a klavírní doprovod. S komorním souborem Duo du Rêve s flétnistkou Janou Jarkovskou obdržel řadu ocenění v soutěžích komorní hudby (ProMusicis France Award – vítěz, „Salieri-Zinetti“ International Chamber Music Competition – 3. cena, ISA Open Awards – vítěz, Val Tidone International Chamber Music Competition – 1. cena). S Janou Jarkovskou rovněž natočil několik společných CD. Mimo Dua du Rêve pravidelně vystupuje s houslistkou Markétou Janouškovou a je členem mezinárodního souboru Ensemble D’Accord.

Kromě koncertní činnosti spolupracuje s Českým rozhlasem, dále působí v produkcích festivalu Povaleč a festivalu komorní hudby „D’Accord, das Klassikfestival“ v Německu. Působil také jako vyučující na hudební akademii Ingesund při universitě Karlstad ve Švédsku a od října 2016 vyučuje na Janáčkově Akademii múzických umění v Brně. Bohumír je hlavním varhaníkem chrámu Jména Panny Marie ve Křtinách.

www.bohumirstehlik.com


Vojtěch Šembera – baryton

Foto VS

Barytonista a skladatel Vojtěch Šembera studoval zpěv na Janáčkově akademii múzických umění v Brně u Jaromíra Novotného a Ireny Troupové, kompozici u Ivo Medka a Martina Smolky. Krátce studoval také na Královské konzervatoři v nizozemském Den Haagu, kde navštěvoval hodiny kompozice s Cornelisem de Bondtem, Calliope Tsoupaki a Janem van de Putte a dále se zdokonaloval ve zpěvu pod vedením Noa Frenkel. Zúčastnil se vybraných interpretačních kurzů v zahraničí (např. VENI Academy, vocal masterclass EMA) a pěveckých mistrovských kurzů s Antoniem Carangelem a s Kateřinou Kněžíkovou. Ve své pěvecké praxi se zaměřuje zejména na interpretaci soudobé hudby a na písňový repertoár. Jeho skladatelská činnost pak směřuje převážně k vokální tvorbě a ke grafickým partiturám.

V letech 2013 a 2014 byl oceněn čestným uznáním na mezinárodní skladatelské soutěži GENERACE a v roce 2015 mu bylo uděleno 2. místo na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v kategorii Operní naděje. V roce 2017 obdržel 2. místo na Duškově pěvecké soutěži, ocenění The President of the EMA prize a 3. místo na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v kategorii Junior a Píseň.

V průběhu studií na JAMU účinkoval v několika inscenacích Komorní opery JAMU (M. Hába: Malý princ – Král, Had; W. A. Mozart: Kouzelná flétna – Papageno; C. Orff: Chytračka – Muž s mezkem). Na profesionální operní scéně debutoval ve Slezském divadle Opava (A. Dvořák: Rusalka – Lovec) a vystupoval také v Divadle Jana Kajetána Tyla v Plzni (A. Thomas: Hamlet – Horatio). Ve své koncertní činnosti účinkoval např. s Karlovarským symfonickým orchestrem (C. Orff: Carmina Burana – Baryton; J. S. Bach: Janovy pašije – Bass; A. Dvořák: Biblické písně – Baryton), s Orchestrem Národního divadla (D. Matej: KyAriAe – Baryton), Severočeskou filharmonií Teplice (W. A. Mozart: Figarova svatba – Hrabě Almaviva) a dalšími. Ve spolupráci se souborem Ensemble 18+ ztvárnil jednu z hlavních rolí v obnovené premiéře singspielu Josepha Barty Dobrá rada dobrá. S Filharmonií Brno a se Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně uvedl svoji skladbu pro baryton a orchestr Filoktétés. Společně s Leošem Svárovským
a Symfonickým orchestrem českého rozhlasu pořídil nahrávku Biblických písní Antonína Dvořáka. Na poli soudobé hudby vystupoval např. se soubory VENI ensemble, Mirror ensemble, na festivalu Dny nové opery Ostrava (A. Hába: Přijď království Tvé – Kristus, Písmák; D. Lo: A Woman Such as Myself – Muž; J. Cage: Songbooks – Solo Voice), nebo s Orchestrem BERG (L. Lim: Tongue of the Invisible). Během ročního studijního pobytu v Nizozemsku spolupracoval s Orkest de Ereprijs v rámci projektu Young Composers Meeting a vystupoval na festivalu Dag in de Branding (M. Artaç: Zizos). Pravidelně spolupracuje s festivalem Setkávání nové hudby Plus. Svým projektem Hlas utopený v oceánu ticha, kterého se doposud zúčastnili skladatelé z více než 10 zemí světa, přispívá k rozšíření repertoáru pro sólový hlas.

www.vojtechsembera.com


Milan Lukáš Šnajdr – produkce

Snajdr

Milan Lukáš Šnajdr studoval Vyšší odbornou školu hereckou v Praze, obor herectví a moderování. Mezi lety 2009–2014 studoval popový a rockový zpěv, 2014–2015 následovalo studium jazzového zpěvu u Venuše Dvořákové-Zaoralové a 2015–2019 vše zakončilo studium operetního a muzikálového zpěvu.

V letech 2013 až 2015 byl umělecký šéf souboru Free Time v plzeňském divadle Dialog. Podílel se na mnoha projektech ve společnosti Media Flash jako vedoucí audiovizuálního oddělení. Aktuálně se věnuje režii a scenáristice na soukromých projektech po celé České republice. Úzce spolupracuje s pražským divadlem APROPO a od roku 2020 je ředitelem a uměleckým šéfem divadelní společnosti MASCHERA. Od roku 2022 pracuje jako lektor dramatiky a pedagog volného času, produkční hudebního a divadelního Klubu Klamovka, DDM Hl. m. Prahy.

Pro Lieder Company Prague zajišťuje produkční práce, má na starosti propagaci, technicky připravuje koncerty a především je spoluzakladatelem spolku.


Irena Troupová – soprán

Irena_Troupova

Přední česká sopranistka Irena Troupová si vydobyla mezinárodní renomé nejprve na poli historicky poučené interpretace staré hudby, jíž se začala intenzivně věnovat již během studia hudební vědy na Karlově univerzitě. Zpěv studovala u Terezie Blumové v Praze, později u M. Corelli v Berlíně. Ze spolupráce se souborem Musica Antiqua Praha pod vedením Pavla Klikara vzešel velký počet nahrávek a mimořádně úspěšné koncerty doma i v zahraničí. V té době se zrodil i zájem o hudbu soudobou, spolupracovala např. s Petrem Ebenem, Svatoplukem Havelkou a dalšími. Po studiích působila především v Německu a brzy se stala vyhledávanou sólistkou i v dalších zemích (Anglie, Itálie, Dánsko, Švédsko, Francie, Švýcarsko, Polsko). Koncertovala s celou řadou souborů (mj. Orpheon Consort, Johann-Rosenmüller-Ensemble, Schütz-Akademie, Capella Sagittariana, Dresdener Barockorchester, Lautten-Compagney, Kijivskaja Kamerata) a dirigentů (např. Howard Arman, Joshua Rifkin, Frieder Bernius, Thomas Hengelbrock, Florian Heyerick, Vojtěch Spurný). Z této spolupráce vznikla celá řada hudebních nahrávek. Pravidelně vystupovala v koncertních řadách Státní opery v Berlíně a Berlínského symfonického orchestru. Mezi nejzajímavější operní produkce, na kterých se v době svého německého působení podílela, patří Monteverdiho Orfeo pod vedením Joshui Rifkina v Basileji, Freiburgu a Mulhouse (postavy Musica a Proserpina), dále novodobá premiéra opery Arminius H. I. F. Bibera v Salzburgu (následně vydané na CD), ale i Le malade imaginaire M.-A. Charpentiera a J.-B. Lullyho v Berlíně.

Irena Troupová je častým hostem mezinárodních hudebních festivalů jako např. Tage der alten Musik HernePražské jaroFestival de musique baroque CaenHolland-festival oudemuziek UtrechtBach-Festival SumyConcenturs Moraviae a dalších.

K projektům staré hudby posledních let patřily programy ve spolupráci s Komickou operou (Berlín), německým rozhlasem NDR (Norddeutscher Rundfunk) a belgickým dirigentem Florianem Heyerikem (Salto vocale – průřez operami G. Ph. Telemanna), s Musicou Floreou (operní projekty – Ch. W. Gluck: La Danza, G. F. Händel: Terpsicore), ansámblem Tourbillon, Barbarou M. Willi, Jaroslavem Tůmou, Monikou Knoblochovou, Petrou Matějovou a dalšími. V současné době spolupracuje především s mezinárodním souborem Orpheon, se kterým absolvovala koncerty ve Španělsku, Rakousku a Francii a nahrála CD Marin Marais and his friends. Se členy Staatskapelle Berlin uvedla pozoruhodný projekt spojující hudební řeč baroka a moderny Musik im Dialog – Claudio Monteverdi und Luciano Berio v koncertním cyklu Státní opery v Berlíně, na který následně navázal program Bach – reloaded z děl J. S. Bacha.

Irena Troupová svůj záběr postupně rozšířila o romantickou a moderní písňovou i operní tvorbu. S písněmi německého a francouzského romantismu vystoupila několikrát v koncertních řadách FOK a České filharmonie (Rané písně G. Mahlera). Mimo jiné také uvedla orchestrální písně Chalomot yehudi‘im J. Duška s Orchestrem BERG pro EBU a písně Miloše Štědroně pro Český rozhlas.

V poslední době se výrazněji věnuje hudbě 20. a 21. století; pro Arco Diva nahrála operu Bohuslava Martinů Le jour de bonté (Den dobročinnosti). Uvedla díla Marka Kopelenta (Singspiel Musica, kantátu Agnus Dei na Pražském jaru 2012) – s Pražskou komorní filharmonií pod vedením Jakuba Hrůši se podílela na premiéře jeho skladby Pozdní sběr. Věnuje se též odkazu meziválečných autorů – V. Ullmann, E. Schulhoff, N. von Hannenheim, Ph. Herschkowitsch, s jejichž skladbami vystoupila na mezinárodních pódiích a z nichž některé nahrála pro Český rozhlas a Deutschlandfunk. Irena Troupová je též vyhledávanou lektorkou staré hudby, vyučuje na JAMU a Masarykově univerzitě v Brně, na kurzech v Čechách i zahraničí.

Irena Troupová je spoluzakladatelkou spolku Lieder Company Prague.

www.troupova.com