- koncert již proběhl.
Písně k harfě laděné
TROUPOVÁ & HOLUB & HÄRTELOVÁ
Velmi intimní koncert, v jehož rámci zazní písně pro zpěv a harfu – nesmírně zajímavou kombinaci, která však nebývá ke slyšení příliš často. První půlku koncertu představují díla dnes téměř zapomenutých francouzských a anglických skladatelek počátku 19. století. V druhé polovině pak zazní díla jejich mladších kolegů stejných národností – Louise Vierneho a Benjamina Brittena.
Zazní rovněž nová skladba A la faveur de la nuit pro obsazení sopránu, tenoru a harfy na text francouzského básníka Roberta Desnose, který zemřel v koncentračním táboře Terezín. Tuto skladbu objednal spolek od Sylvy Smejkalové pro tento koncert a uvede ji ve světové premiéře.
Skladby budou provedeny v originále a doplněny českými titulky.
30 / 4 / 2023 od 19:30
Club Salsita, Praha
Program:
Účinkující:
Irena Troupová – soprán
Přední česká sopranistka Irena Troupová si vydobyla mezinárodní renomé nejprve na poli historicky poučené interpretace staré hudby, jíž se začala intenzivně věnovat již během studia hudební vědy na Karlově univerzitě. Zpěv studovala u Terezie Blumové v Praze, později u M. Corelli v Berlíně. Ze spolupráce se souborem Musica Antiqua Praha pod vedením Pavla Klikara vzešel velký počet nahrávek a mimořádně úspěšné koncerty doma i v zahraničí. V té době se zrodil i zájem o hudbu soudobou, spolupracovala např. s Petrem Ebenem, Svatoplukem Havelkou a dalšími. Po studiích působila především v Německu a brzy se stala vyhledávanou sólistkou i v dalších zemích (Anglie, Itálie, Dánsko, Švédsko, Francie, Švýcarsko, Polsko). Koncertovala s celou řadou souborů (mj. Orpheon Consort, Johann-Rosenmüller-Ensemble, Schütz-Akademie, Capella Sagittariana, Dresdener Barockorchester, Lautten-Compagney, Kijivskaja Kamerata) a dirigentů (např. Howard Arman, Joshua Rifkin, Frieder Bernius, Thomas Hengelbrock, Florian Heyerick, Vojtěch Spurný). Z této spolupráce vznikla celá řada hudebních nahrávek. Pravidelně vystupovala v koncertních řadách Státní opery v Berlíně a Berlínského symfonického orchestru. Mezi nejzajímavější operní produkce, na kterých se v době svého německého působení podílela, patří Monteverdiho Orfeo pod vedením Joshui Rifkina v Basileji, Freiburgu a Mulhouse (postavy Musica a Proserpina), dále novodobá premiéra opery Arminius H. I. F. Bibera v Salzburgu (následně vydané na CD), ale i Le malade imaginaire M.-A. Charpentiera a J.-B. Lullyho v Berlíně.
Irena Troupová je častým hostem mezinárodních hudebních festivalů jako např. Tage der alten Musik Herne, Pražské jaro, Festival de musique baroque Caen, Holland-festival oudemuziek Utrecht, Bach-Festival Sumy, Concenturs Moraviae a dalších.
K projektům staré hudby posledních let patřily programy ve spolupráci s Komickou operou (Berlín), německým rozhlasem NDR (Norddeutscher Rundfunk) a belgickým dirigentem Florianem Heyerikem (Salto vocale – průřez operami G. Ph. Telemanna), s Musicou Floreou (operní projekty – Ch. W. Gluck: La Danza, G. F. Händel: Terpsicore), ansámblem Tourbillon, Barbarou M. Willi, Jaroslavem Tůmou, Monikou Knoblochovou, Petrou Matějovou a dalšími. V současné době spolupracuje především s mezinárodním souborem Orpheon, se kterým absolvovala koncerty ve Španělsku, Rakousku a Francii a nahrála CD Marin Marais and his friends. Se členy Staatskapelle Berlin uvedla pozoruhodný projekt spojující hudební řeč baroka a moderny Musik im Dialog – Claudio Monteverdi und Luciano Berio v koncertním cyklu Státní opery v Berlíně, na který následně navázal program Bach – reloaded z děl J. S. Bacha.
Irena Troupová svůj záběr postupně rozšířila o romantickou a moderní písňovou i operní tvorbu. S písněmi německého a francouzského romantismu vystoupila několikrát v koncertních řadách FOK a České filharmonie (Rané písně G. Mahlera). Mimo jiné také uvedla orchestrální písně Chalomot yehudi‘im J. Duška s Orchestrem BERG pro EBU a písně Miloše Štědroně pro Český rozhlas.
V poslední době se výrazněji věnuje hudbě 20. a 21. století; pro Arco Diva nahrála operu Bohuslava Martinů Le jour de bonté (Den dobročinnosti). Uvedla díla Marka Kopelenta (Singspiel Musica, kantátu Agnus Dei na Pražském jaru 2012) – s Pražskou komorní filharmonií pod vedením Jakuba Hrůši se podílela na premiéře jeho skladby Pozdní sběr. Věnuje se též odkazu meziválečných autorů – V. Ullmann, E. Schulhoff, N. von Hannenheim, Ph. Herschkowitsch, s jejichž skladbami vystoupila na mezinárodních pódiích a z nichž některé nahrála pro Český rozhlas a Deutschlandfunk. Irena Troupová je též vyhledávanou lektorkou staré hudby, vyučuje na JAMU a Masarykově univerzitě v Brně, na kurzech v Čechách i zahraničí.
Irena Troupová je spoluzakladatelkou spolku Lieder Company.
Ondřej Holub – tenor
Ondřej Holub v raném mládí prošel Kühnovým dětským sborem a chlapeckým sborem Pueri gaudentes, díky kterému se stal i dětským sólistou Státní opery Praha v inscenaci Mozartovy Kouzelné Flétny. Obor klasický zpěv studoval soukromě u prof. Lenky Pištěcké, při studiu na pražské konzervatoři u prof. Valentina Prolata a později se pěvecky rozvíjel u prof. Jiřího Kotouče.
Od roku 2019 spolupracuje s mezinárodně uznávaným souborem Collegium 1704, kde účinkuje jako sólista
i ansámblový zpěvák, pravidelně spolupracuje také se souborem Ensemble Damian, který se zabývá historicky
poučenou interpretací barokní opery. Jako sólista pravidelně spolupracuje s řadou souborů a orchestrů (Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Filharmonie Hradec Králové, Jihočeská komorní filharmonie aj.), působí také jako ansámblový zpěvák většiny předních tuzemských souborů staré hudby – Schola Gregoriana Pragensis, Collegium Marianum, Cappella Mariana, Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque, Victoria Ensemble, Musica Florea, se kterými se pravidelně účastní prestižních tuzemských i zahraničních festivalů.
V letech 2013–2019 byl členem vokálního ansámblu Martinů Voices, jenž se řadí mezi elitní interprety hudby 20. a 21. století. V roce 2007 založil s bývalými členy sboru Pueri gaudentes mužské vokální kvinteto Rudolfvoice, se kterým vystoupil např. i ve washingtonském Kennedy Center. Mimo jiné také příležitostně spolupracuje s Pražským filharmonickým sborem, s nímž při výročí sta let od založení Československa vystoupil v New Yorské Carnegie Hall v provedení 2. symfonie Gustava Mahlera.
Lydie Härtelová – harfa
Sóloharfistka Symfonického orchestru Českého rozhlasu Lydie Härtelová se v dětství nejprve věnovala klavíru (jako pianistka se zúčastnila soutěže Concertino Praga), od 14 let pak i harfě. Tu
studovala v Praze na konzervatoři u prof. Libuše Váchalové a na Hudební fakultě Akademie múzických umění u doc. Karla Patrase.
Ještě za studií byla angažována do souboru Musica Bohemica, poté působila půldruhé sezóny jako sóloharfistka Smetanova divadla (Státní opera) Praha, než byla na základě úspěšného konkurzu přijata do Symfonického orchestru Československého (nyní Českého) rozhlasu
v Praze. Pro Český rozhlas natočila na sedmdesát sólových a komorních snímků (např. koncerty W. A. Mozarta, J. G. Albrechtsbergera, C. Reineckeho, R. M. Gliera, A. Mosolova, F. Martina, P. Hindemitha, Z. Lukáše, Jar. Krčka,
M. Maleckiho, Debussyho Tance), natáčela i pro rozhlas v Mnichově či pro hudební vydavatelství Supraphon, Panton, ECM, Ligia digital, MusicVars, Navona Records a NP Records.
Od roku 2012 vyučuje harfu na Pražské konzervatoři. Je zvána do porot harfových soutěží. V roce 2019 byla předsedkyní mezinárodní poroty rozhlasové soutěžě Concertino Praga.
Je členkou komorních souborů Trio cantabile a Trigonum musicum.