Přeskočit na obsah
Načítám Koncerty

« Všechny Koncerty

  • koncert již proběhl.

Smyčce písním sluší

TROUPOVÁ & HROCHOVÁ & GRAFFOVO KVARTETO

Spojení lidského hlasu a smyčcových nástrojů bylo atraktivní pro mnoho skladatelů, zejména ve 20. století, ale zůstává i nadále. Tento koncert je sestavený z děl, v nichž doprovod písní neobstarává obvyklý klavír, ale smyčcové kvarteto anebo pouze výběr některých smyčců.

V rámci koncertu zazní mimo jiné ve světové premiéře skladba Miloše Štědroně zkomponovaná pro sopranistku Irenu Troupovou a mezzosopranistku Janu Hrochovou.

Pro koncert jsme rovněž objednali skladbu od české skladatelky Terezie Švarcové, kterou uvedeme také ve světové premiéře.

Dále zazní úžasná díla Ottorina Respighiho, Viktora Ullmanna a Paula Hindemitha, která byla pro toto obsazení rovněž zkomponována.

Skladby budou uvedeny v originálních jazycích a doplněny českými titulky.

Troupova Hrochova

22 / 10 / 2023 od 19:30

Salsita Club, Praha – Smíchov

Program:

Ottorino Respighi: Il tramonto pro zpěv a smyčcové kvarteto

Paul Hindemith: Melancholie, Op.13 pro zpěv a smyčcové kvarteto

Viktor Ullmann: Tři písně pro zpěv a smyčcové trio

Miloš Štědroň: Cantigas y Estampidas pro dva ženské hlasy a smyčcové kvarteto /PREMIÉRA/

Terezie Švarcová: Vier Gedichte von Christian Morgenstern pro dva ženské hlasy a smyčcové kvarteto /PREMIÉRA/

Účinkující:

Irena Troupová – soprán
Irena_Troupova

Přední česká sopranistka Irena Troupová si vydobyla mezinárodní renomé nejprve na poli historicky poučené interpretace staré hudby, jíž se začala intenzivně věnovat již během studia hudební vědy na Karlově univerzitě. Zpěv studovala u Terezie Blumové v Praze, později u M. Corelli v Berlíně. Ze spolupráce se souborem Musica Antiqua Praha pod vedením Pavla Klikara vzešel velký počet nahrávek a mimořádně úspěšné koncerty doma i v zahraničí. V té době se zrodil i zájem o hudbu soudobou, spolupracovala např. s Petrem Ebenem, Svatoplukem Havelkou a dalšími. Po studiích působila především v Německu a brzy se stala vyhledávanou sólistkou i v dalších zemích (Anglie, Itálie, Dánsko, Švédsko, Francie, Švýcarsko, Polsko). Koncertovala s celou řadou souborů (mj. Orpheon Consort, Johann-Rosenmüller-Ensemble, Schütz-Akademie, Capella Sagittariana, Dresdener Barockorchester, Lautten-Compagney, Kijivskaja Kamerata) a dirigentů (např. Howard Arman, Joshua Rifkin, Frieder Bernius, Thomas Hengelbrock, Florian Heyerick, Vojtěch Spurný). Z této spolupráce vznikla celá řada hudebních nahrávek. Pravidelně vystupovala v koncertních řadách Státní opery v Berlíně a Berlínského symfonického orchestru. Mezi nejzajímavější operní produkce, na kterých se v době svého německého působení podílela, patří Monteverdiho Orfeo pod vedením Joshui Rifkina v Basileji, Freiburgu a Mulhouse (postavy Musica a Proserpina), dále novodobá premiéra opery Arminius H. I. F. Bibera v Salzburgu (následně vydané na CD), ale i Le malade imaginaire M.-A. Charpentiera a J.-B. Lullyho v Berlíně.

Irena Troupová je častým hostem mezinárodních hudebních festivalů jako např. Tage der alten Musik HernePražské jaroFestival de musique baroque CaenHolland-festival oudemuziek UtrechtBach-Festival SumyConcenturs Moraviae a dalších.

K projektům staré hudby posledních let patřily programy ve spolupráci s Komickou operou (Berlín), německým rozhlasem NDR (Norddeutscher Rundfunk) a belgickým dirigentem Florianem Heyerikem (Salto vocale – průřez operami G. Ph. Telemanna), s Musicou Floreou (operní projekty – Ch. W. Gluck: La Danza, G. F. Händel: Terpsicore), ansámblem Tourbillon, Barbarou M. Willi, Jaroslavem Tůmou, Monikou Knoblochovou, Petrou Matějovou a dalšími. V současné době spolupracuje především s mezinárodním souborem Orpheon, se kterým absolvovala koncerty ve Španělsku, Rakousku a Francii a nahrála CD Marin Marais and his friends. Se členy Staatskapelle Berlin uvedla pozoruhodný projekt spojující hudební řeč baroka a moderny Musik im Dialog – Claudio Monteverdi und Luciano Berio v koncertním cyklu Státní opery v Berlíně, na který následně navázal program Bach – reloaded z děl J. S. Bacha.

Irena Troupová svůj záběr postupně rozšířila o romantickou a moderní písňovou i operní tvorbu. S písněmi německého a francouzského romantismu vystoupila několikrát v koncertních řadách FOK a České filharmonie (Rané písně G. Mahlera). Mimo jiné také uvedla orchestrální písně Chalomot yehudi‘im J. Duška s Orchestrem BERG pro EBU a písně Miloše Štědroně pro Český rozhlas.

V poslední době se výrazněji věnuje hudbě 20. a 21. století; pro Arco Diva nahrála operu Bohuslava Martinů Le jour de bonté (Den dobročinnosti). Uvedla díla Marka Kopelenta (Singspiel Musica, kantátu Agnus Dei na Pražském jaru 2012) – s Pražskou komorní filharmonií pod vedením Jakuba Hrůši se podílela na premiéře jeho skladby Pozdní sběr. Věnuje se též odkazu meziválečných autorů – V. Ullmann, E. Schulhoff, N. von Hannenheim, Ph. Herschkowitsch, s jejichž skladbami vystoupila na mezinárodních pódiích a z nichž některé nahrála pro Český rozhlas a Deutschlandfunk. Irena Troupová je též vyhledávanou lektorkou staré hudby, vyučuje na JAMU a Masarykově univerzitě v Brně, na kurzech v Čechách i zahraničí.

Irena Troupová je spoluzakladatelkou Lieder Company Prague.

https://www.troupova.com

Jana Hrochová – mezzosoprán
0LB9835 Edit

Mezzosopranistka Jana Hrochová (Wallingerová), rozená Štefáčková, získala první pěvecké zkušenosti v Šumperském dětském sboru. Absolvovala pražskou konzervatoř ve třídě Jarmily Krásové (1993 – 1999). V roce 1998 získala druhou cenu na soutěžní přehlídce konzervatoří České republiky. Od roku 2001 se formou soukromého studia vzdělává u Natálie Romanové. V letech 1997 – 2000 zpívala v Opeře Mozart v Praze. Věnovala se interpretaci staré hudby s Ars Cameralis a folklóru s Muzikou Jara.

Od roku 2000 je sólistkou Opery Národního divadla v Brně, kde ztvárnila roli Carmen (Carmen), Laury (La Gioconda), Káči (Čert a Káča), Rosiny (Lazebník sevillský), Suzuki, (Madama Butterfly), Lišáka (Liška Bystrouška), Varvary (Káťa Kabanová), Feneny (Nabucco), Hänsela (Perníková chaloupka), Niklase (Hoffmannovy povídky) a mnoho dalších. Hostuje také v divadle Freiburg, v Národním divadle Praha, ve Státní opeře Praha, ve Státním divadle Košice, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, v Divadle J. K. Tyla v Plzni, v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, v Moravském divadle Olomouc a v Městském divadle v Ústí nad Labem. Spolupracuje s předními českými i zahraničními orchestry – BBC Symphony Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Filharmonií Brno, Pražskou komorní filharmonií, Janáčkovou filharmonií Ostrava, Filharmonií B. Martinů a významnými dirigenty jakými jsou Jiří Bělohlávek, Serge Baudo, Gerd Albrecht, Manfred Honeck, Ondrej Lenárd, Petr Altrichter, Jakub Hrůša, Leoš Svárovský, Tomáš Hanus, Andrej Borejko, Dennis Russell Davies a další. Koncertuje v zahraničí (Velká Británie, Japonsko, Čína, Španělsko, Mexiko, Řecko, Holandsko, Rakousko, Německo a Itálie).

V roce 2011 zpívala altové sólo v Rekviem Antonína Dvořáka na státním pohřbu Václava Havla. Za rok 2005, 2008 a 2010 jí byla Národním divadlem Brno udělena cena diváka DIVA. V roce 2012 získala širší nominaci na Cenu Thálie za roli Dulcinée v inscenaci Don Quichotte v divadle F. X. Šaldy v Liberci. V roce 2013 získala širší nominaci na Cenu Thálie za roli Hermia v inscenaci Sen noci svatojánské v Národním divadle Brno. V letech 2011 až 2018 natočila 5 CD písní Bohuslava Martinů pro vydavatelství Naxos. V roce 2014 debutovala rolí Carmen v Theater Freiburg. V roce 2016 debutovala na festivalu Proms za doprovodu BBC Symphony Orchestra v londýnské Royal Albert Hall.

www.janahrochova.cz/

Graffovo kvarteto
GK new uvod

Graffovo kvarteto patří mezi přední české soubory střední generace a navazuje na bohatou interpretační tradici české kvartetní školy. Soubor byl založen v roce 1997 a oceněn celou řadou laureátských titulů na mezinárodních soutěžích (Mezinárodní interpretační soutěž Beethovenův Hradec 1999; Mezinárodní soutěž komorních souborů ACT 2003 – Londýn, Velká Británie; Mezinárodní soutěž „Verfemte Musik“ 2005 –Schwerin, Německo), za interpretaci kvartetů Leoše Janáčka pak obdržel dvakrát cenu Nadace Leoše Janáčka (2001, 2003). V roce 2005 získalo kvarteto zvláštní cenu francouzské asociace „Forum Voix Etouffés“ a v roce 2008 prestižní Cenu Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii a zařadilo se po bok držitelů této ceny, nejvýznamnějších českých komorních souborů.

Na uměleckém růstu Graffova kvarteta se za dob jeho studií podíleli členové Janáčkova kvarteta (zvláště Prof. Adolf Sýkora), zásadním způsobem soubor umělecky ovlivnil Prof. Jerry Horner (člen slavného amerického Fine Arts Quartet), se kterým kvarteto spolupracovalo v letech 2006 až 2017. Kvarteto se rovněž opakovaně zúčastnilo řady mezinárodních kurzů komorní hudby, kde mělo možnost studovat pod vedením předních umělců. Byl to například Günter Pichler (Alban Berg Quartett, Vídeň), Norbert Brainin a Siegmund Nissel (Amadeus Quartet, Londýn), László Mezö (Bartók Quartet, Budapešť), Milan Škampa (Smetanovo kvarteto, Praha) a další.

Graffovo kvarteto vystoupilo na stovkách koncertních pódií tří světadílů v rámci významných koncertních cyklů (Dvořákova síň pražského Rudolfina, Český spolek pro komorní hudbu; Besední dům v Brně, Spolek přátel hudby; Chicago Chamber Music Society, USA; Spivay Hall, Atlanta, USA; Leamington Music, Velká Británie atd. V poslední době se soubor představil také na mnoha významných hudebních festivalech, například na Pražském jaru, Varna Summer International Music Festival, Bratislavských hudobných slávnostech, Moravském podzimu, Janáček Brno, Concentus Moravie, Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka v Ostravě ad. Nahrávky souboru pořídily rozhlasové a televizní stanice nejen v Evropě, ale i v zámoří (Český, Slovenský, Chorvatský rozhlas, BBC, American Public Media, Česká televize, Tv NOE atd.). Graffovo kvarteto realizovalo rovněž nahrávky na CD, které opakovaně získaly titul „Nahrávka měsíce“ na prestižním britském hudebním portálu MusicWeb International.

Repertoár Graffova kvarteta obsáhl za 25 let činnosti kolem 150 děl komorní literatury, soubor spolupracoval ve větších komorních obsazeních s celou řadou významných umělců. Byli to například: Michio Otaki-klavír (USA), Grigorios Zamparas-klavír (USA), Jitka Čechová-klavír, Igor Ardašev-klavír, Jan Jiraský-klavír, Bohuslav Matoušek-viola, Josef Špaček-housle, viola, Kristina Fialová-viola, Jiří Bárta-violoncello, Petr Nouzovský-violoncello, James Campbell-klarinet (Kandada), Irvin Venyš-klarinet, Vlastimil Mareš-klarinet, Pražákovo kvarteto ad. Kvarteto je rovněž rezidenčním souborem uměleckého cyklu VOX IMAGINIS, který probíhá ve spolupráci s Moravskou galerií v Brně. V rámci těchto hudebně-dramatických pořadů kvarteto spolupracovalo s celou řadou předních českých herců. Z nich můžeme jmenovat: Jitku Molavcovou, Marii Durnovou, Lubomíru Sonkovou, Alfreda Strejčka, Jana Kačera, Josefa Somra, Vladimíra Krátkého, Františka Derflera, Sašu Rašilova, Michala Bumbálka, Otakara Brouska ml. ad.

Graffovo kvarteto uvedlo celou řadu světových premiér děl významných hudebních skladatelů a mnohé skladby byly souboru věnovány. V premiérách uvedl například díla Bohuslava Martinů, André Previna, Wernera Schulze, Jiřího Pavlici, Milana Slimáčka, Miloše Štědroně ad.

https://www.graffequartet.com


Místo konání:

Salsita Club

Štefánikova 25
Praha 5, 15000 Česká republika
Zobrazit web místa konání