- koncert již proběhl.
KALABIS & LIGETI 100 – Komplet písní
SIBERA & HOLUB & JANÁL & ŠEMBERA & DUŠEK & STEHLÍK
Letošní rok představuje zásadní výročí sta let od narození dvou skladatelských osobností – českého skladatele Viktora Kalabise a také jednoho z nejvýznamnějších tvůrců 20. století – Györgye Ligetiho.
Říká se, že poznat důkladně dílo a uvažování nějakého skladatele může posluchač až když zná jeho celou tvorbu. A protože komorní písňová tvorba těchto skladatelů bývá koncertně uváděna poměrně zřídka, dopřejeme posluchačům příležitost vyslechnout ji v její úplnosti v rámci jednoho večera.
A to navíc ve špičkové interpretaci nejlepších českých pěvců a klavíristů. V jejich písních se představí sopranistka Jana Sibera, loňská držitelka ceny Thálie, mladý tenorista Ondřej Holub, barytonisté Roman Janál a Vojtěch Šembera a klavíristé Bohumír Stehlík a Jan Dušek.
25 / 6 / 2023 od 19:30
Novoměstská radnice, Praha
Velký sál
Program:
Účinkující:
Jana Sibera – soprán
Sólistka opery Národního divadla v Praze Jana Sibera patří k nejvyhledávanějším interpretkám lyricko-koloraturního oboru u nás. Vystudovala Pražskou státní konzervatoř a Hudební akademii múzických umění v Praze.
Pravidelně vystupuje v rolích Violetta (Traviata), Suzanna (Figarova svatba), Gilda (Rigoletto),Donna Anna (Don Giovanni), Lucia di Lammermoor, Julie (Romeo a Julie), Ofelie (Hamlet),Liška Bystrouška, Terinka (Jakobín), Blaženka (Tajemství), Mařenka (Prodaná nevěsta), Michaela (Carmen), Marie (Dcera pluku) a mnoho dalších.
Je stálým hostem Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Dvakrát byla nominována na cenu Thálie, za roli Ofélie a Violetty. Roli Ofélie úspěšně ztvárnila v opeře v Göteborgu ve Švédsku. Spolupracuje se všemi významnými orchestry v České republice a absolvovala několik turné po Japonsku , Koreji a Číně. Jana Sibera se stala jediným hostem na profilovém CD Jonase Kaufmanna pro firmu Decca.
Ondřej Holub – tenor
Ondřej Holub v raném mládí prošel Kühnovým dětským sborem a chlapeckým sborem Pueri gaudentes, díky kterému se stal i dětským sólistou Státní opery Praha v inscenaci Mozartovy Kouzelné Flétny. Obor klasický zpěv studoval soukromě u prof. Lenky Pištěcké, při studiu na pražské konzervatoři u prof. Valentina Prolata a později se pěvecky rozvíjel u prof. Jiřího Kotouče.
Od roku 2019 spolupracuje s mezinárodně uznávaným souborem Collegium 1704, kde účinkuje jako sólista
i ansámblový zpěvák, pravidelně spolupracuje také se souborem Ensemble Damian, který se zabývá historicky
poučenou interpretací barokní opery. Jako sólista pravidelně spolupracuje s řadou souborů a orchestrů (Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Filharmonie Hradec Králové, Jihočeská komorní filharmonie aj.), působí také jako ansámblový zpěvák většiny předních tuzemských souborů staré hudby – Schola Gregoriana Pragensis, Collegium Marianum, Cappella Mariana, Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque, Victoria Ensemble, Musica Florea, se kterými se pravidelně účastní prestižních tuzemských i zahraničních festivalů.
V letech 2013–2019 byl členem vokálního ansámblu Martinů Voices, jenž se řadí mezi elitní interprety hudby 20. a 21. století. V roce 2007 založil s bývalými členy sboru Pueri gaudentes mužské vokální kvinteto Rudolfvoice, se kterým vystoupil např. i ve washingtonském Kennedy Center. Mimo jiné také příležitostně spolupracuje s Pražským filharmonickým sborem, s nímž při výročí sta let od založení Československa vystoupil v New Yorské Carnegie Hall v provedení 2. symfonie Gustava Mahlera.
Roman Janál – baryton
Vystudoval hru na housle na plzeňské konzervatoři a zpěv na Hudební akademii v Sofii. Během studií hostoval na scéně Státní opery v Sofii (Don Giovanni, Eugen Oněgin, Tarquinius v Brittenově Zneuctění Lukrécie). Své první angažmá přijal v Banské Bystrici, odkud přešel do Komorní opery (pozdější Opery Mozart) v Praze. Od roku 1994 hostoval v plzeňské opeře (Piková dáma – Tomskij, Faust a Markétka – Valentin, Don Giovanni, Fidelio – Don Pizarro, Enrico Asthon – Lucia di Lammermoor). V roce 1995 se po úspěšném debutu s rolí Guglielma v Così fan tutte a Figara v Lazebníku sevillském stal sólistou Státní opery Praha. Od roku 1997 se stal sólistou Národního divadla, kde nastudoval mnoho rolí domácího i světového repertoáru, např. Grégoria v Romeovi a Julii, Figara v Lazebníku sevillském, Escamilla v Carmen, Alexandra v Martinů komické aktovce Dvakrát Alexandr, Dona Giovanniho, Hraběte Almavivu ve Figarově svatbě, Silvia v Komediantech, Germonta v Traviatě, Tomše v Hubičce, Kalinu v Tajemství, Vladislava v Daliborovi, Voka v Čertově stěna, Bohuše v Jakobínu, Absalona z opery Pád Arkuna Z. Fibicha, Veselčaka v operním pamfletu Orango D. Šostakoviče, Ščelkalova z opery Boris Godunov M. P. Musorgského či Carla Gérarda v Giordanově opeře Andrea Chénier. S Národním divadlem a Státní operou Praha absolvoval řadu zahraničních zájezdů. Na zájezdě opery ND do Španělska (Madrid – Teatro Real) vystoupil v Janáčkově opeře Osud (role Vervy) v inscenaci R. Wilsona. Představil se na festivalech Dny B. Martinů v Londýně s J. Bělohlávkem a orchestrem BBC, Europalia Brusel, Festival B. Martinů v Amsterdamu za vedení Ch. Hoogwooda, Bratislavské hudební slavnosti, Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Mezinárodní hudební festival v Českém Krumlově, Janáčkův máj, Svatováclavské slavnosti, Dvořákův podzim, Festival Pontes, Česko-saský festival, Concertus Moraviae (MHF), na koncertech Roku České Hudby – České sny, na festivalech ve Francii, Itálií a v Německu, dvakrát na festivalu soudobé hudby v Bostonu, na koncertních turné v Austrálii, Koreji, Japonsku, Francii a na operních festivalech v San Remu, Ravenně ad. Spolupracuje s dirigenty a orchestry, jako jsou C. Richter, J. Fiore, H. Griffiths, J. Latham Koenig, J. Bělohlávek, O. Lenárd, G. Albrecht, FOK, Česká filharmonie, SOČR, PKF, Virtuosi di Praga, Talichův komorní orchestr ad. Jeho diskografie zahrnuje CD – Operní recitál (SOČR, dir. O. Kukal, Radioservis), Gypsy Melodies (klavír – K. Košárek, Supraphon), opery Bohuslava Martinů Slzy nože a Hlas lesa, Dvořákovy Tvrdé palice (Supraphon)a Vandu (Orfeo), Janáčkovy Výlety páně Broučkovy (Orchestr BBC, J. Bělohlávek, Deutsche Grammophon 2008), Operní gala (spolu s D. Peckovou, Supraphon), Rybovu Českou mši vánoční (Multisonic), Krčkovo Ten, který jest a Vaňhalovy Duchovní árie (ArcoDiva). Od roku 1994 spolupracuje také s Českým rozhlasem, kde natočil své první CD operních árií a řadu písňových cyklů současných českých autorů (J. Teml, J. Krček, O. Kukal, Z. Lukáše, P. Ebena, K. Pexidr, J. Klusák, Z. Šesták, L. Hurník, J. Pavlica, L. Sluka, J. Hanuš, Z. Zahradník, J. Filas ). Z klasických autorů: W. A. Mozart – Highlights from Don Giovanni and Die Zauberflöte, orch. Virtuosi di Praga, agentura Lupulus, A. Dvořák: Te Deum, SOČR, dir. V. Válek, Clarton a A. Dvořák: Cigánské melodie, Clarton aj.). Spolupráce s Českou televizí dala vzniknout filmovým verzím oper Josefa Berga Návrat Odysseův do vlasti a Evropská turistika a Bohuslava Martinů Slzy nože a Hlas lesa. V roce 1995 se stal absolutním vítězem mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. Je čestným členem Mezinárodního pěveckého centra A. Dvořáka. Jako pěvecký pedagog působil na Pražské konzervatoři, na HAMU v Praze a Mezinárodní konzervatoři v Praze. Za roli Polluxe v inscenaci Rameauvy opery Castor a Pollux v Národním divadle získal Ceny Thálie za rok 1999.
Vojtěch Šembera – baryton
Barytonista a skladatel Vojtěch Šembera studoval zpěv na Janáčkově akademii múzických umění v Brně u Jaromíra Novotného a Ireny Troupové, kompozici u Ivo Medka a Martina Smolky. Krátce studoval také na Královské konzervatoři v nizozemském Den Haagu, kde navštěvoval hodiny kompozice s Cornelisem de Bondtem, Calliope Tsoupaki a Janem van de Putte a dále se zdokonaloval ve zpěvu pod vedením Noa Frenkel. Zúčastnil se vybraných interpretačních kurzů v zahraničí (např. VENI Academy, vocal masterclass EMA) a pěveckých mistrovských kurzů s Antoniem Carangelem a s Kateřinou Kněžíkovou. Ve své pěvecké praxi se zaměřuje zejména na interpretaci soudobé hudby a na písňový repertoár. Jeho skladatelská činnost pak směřuje převážně k vokální tvorbě a ke grafickým partiturám.
V letech 2013 a 2014 byl oceněn čestným uznáním na mezinárodní skladatelské soutěži GENERACE a v roce 2015 mu bylo uděleno 2. místo na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v kategorii Operní naděje. V roce 2017 obdržel 2. místo na Duškově pěvecké soutěži, ocenění The President of the EMA prize a 3. místo na Mezinárodní pěvecké soutěži Antonína Dvořáka v kategorii Junior a Píseň.
V průběhu studií na JAMU účinkoval v několika inscenacích Komorní opery JAMU (M. Hába: Malý princ – Král, Had; W. A. Mozart: Kouzelná flétna – Papageno; C. Orff: Chytračka – Muž s mezkem). Na profesionální operní scéně debutoval ve Slezském divadle Opava (A. Dvořák: Rusalka – Lovec) a vystupoval také v Divadle Jana Kajetána Tyla v Plzni (A. Thomas: Hamlet – Horatio). Ve své koncertní činnosti účinkoval např. s Karlovarským symfonickým orchestrem (C. Orff: Carmina Burana – Baryton; J. S. Bach: Janovy pašije – Bass; A. Dvořák: Biblické písně – Baryton), s Orchestrem Národního divadla (D. Matej: KyAriAe – Baryton), Severočeskou filharmonií Teplice (W. A. Mozart: Figarova svatba – Hrabě Almaviva) a dalšími. Ve spolupráci se souborem Ensemble 18+ ztvárnil jednu z hlavních rolí v obnovené premiéře singspielu Josepha Barty Dobrá rada dobrá. S Filharmonií Brno a se Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně uvedl svoji skladbu pro baryton a orchestr Filoktétés. Společně s Leošem Svárovským
a Symfonickým orchestrem českého rozhlasu pořídil nahrávku Biblických písní Antonína Dvořáka. Na poli soudobé hudby vystupoval např. se soubory VENI ensemble, Mirror ensemble, na festivalu Dny nové opery Ostrava (A. Hába: Přijď království Tvé – Kristus, Písmák; D. Lo: A Woman Such as Myself – Muž; J. Cage: Songbooks – Solo Voice), nebo s Orchestrem BERG (L. Lim: Tongue of the Invisible). Během ročního studijního pobytu v Nizozemsku spolupracoval s Orkest de Ereprijs v rámci projektu Young Composers Meeting a vystupoval na festivalu Dag in de Branding (M. Artaç: Zizos). Pravidelně spolupracuje s festivalem Setkávání nové hudby Plus. Svým projektem Hlas utopený v oceánu ticha, kterého se doposud zúčastnili skladatelé z více než 10 zemí světa, přispívá k rozšíření repertoáru pro sólový hlas.
Jan Dušek – klavír
Jan Dušek vystudoval konzervatoř v Teplicích (klavír, skladba). V letech 2004–2009 studoval skladbu na Akademii múzických umění (Hanuš Bartoň), v roce 2012 zde dokončil doktorandské studium téhož oboru. Od roku 2012 působí jako odborný asistent na katedře skladby Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze. Jako klavírista se zúčastnil několika mistrovských kurzů a workshopů (Cyprien Katsaris, Irina Ossipova, Angela Hewitt, Lilit Grygorian, Maria João Pires), své znalosti si rozšířil v letech 2013-14 soukromým studiem hry na klavír ve Vídni u Roberta Lehrbaumera, v roce 2015 v Paříži u Xiao-Mei Zhu a od roku 2016 v Londýně u Gordona Fergus-Thompsona. Získal ceny a čestná uznání v soutěžích (Concertino Praga, Mezinárodní klavírní soutěž B. Smetany, Mezinárodní soutěž Zdeňka Fibicha v interpretaci melodramu). Pravidelně pořizuje nahrávky české hudby pro Český rozhlas, pro který nahrán např. kompletní klavírní dílo Rudolfa Karla. V roce 2015 vydal se sopranistkou Irenou Troupovou CD s kompletní písňovou tvorbou Viktora Ullmanna, v roce 2021 pak společně vydali kompletní písňovou tvorbu Hanse Winterberga. Účinkuje pravidelně na mezinárodních festivalech (Pražské Jaro, Věčná naděje, Junge Kunstler Beyreuth apod.).
V roce 2006 mu byla udělena 1. cena na skladatelské soutěži Generace za skladbu „…již za sedm dnů sešlu na zemi déšť…“ a v roce 2007 na téže soutěži opět 1. cena za skladbu „Gradace pro varhany“. V soutěži NUBERG 2008 získal za skladbu „Chalomot jehudi’im“ Cenu veřejnosti, o rok později obdržel za tutéž skladbu Cenu Gideona Kleina. V roce 2010 byl jeho melodram „Pražský chodec” oceněn 2. cenou v Soutěži pro mladé umělce vyhlašované Městskou částí Praha 1, v téže soutěži pak za klavírní cyklus „Pražské zvony“ získal 3. cenu v roce 2012. Za hudbu k němému filmu „Dítě ghetta“ získal v soutěži NuBERG 2011 Cenu veřejnosti, za hudbu k celovečernímu němému filmu Ost und West pak v následujícím ročníku téže soutěže Cenu mladých. Jeho skladby jsou interpretovány předními sólisty a dirigenty (např. klarinetista Irvin Venyš, flétnistka Monika Štreitová, dirigent Petr Louženský) i komorní soubory a orchestry (např. Nederlands Blazers Ensemble, Holandsko; Epoque kvartet; Orchestr BERG; Pražská komorní filharmonie; Pražský filharmonický sbor ad.).
Bohumír Stehlík – klavír
Bohumír Stehlík je jeden z předních klavíristů mladší generace. Vyniká svou instrumentální zručností a neobvyklou hudební vyjadřovací schopností. Vystupuje sólově i na koncertech komorní hudby u nás i ve světě.
Vystudoval pražské Gymnázium Jana Nerudy s hudebním zaměřením v klavírní třídě profesorky Iriny Kondratěnko. Po roce na Akademii múzických umění v Praze zamířil r. 2011 do Švédska, kde studoval až do roku 2016 na jedné z nejprestižnějších skandinávských hudebních škol – Hudebním institutu Edsberg pod Royal College of Music ve Stockholmu pod vedením profesora Matse Widlunda. Bohumír je laureátem řady klavírních soutěží (např. Ljunggrenska tävlingen – 1. cena, Stockholm International Music Competition – 2. cena, Concertino Praga – 1. cena, Virtuosi per Musica di Pianoforte – 1. cena ad.). Byl oceněn rovněž mnoha stipendii, například stipendiem Yamaha, či každoročně prestižním stipendiem švédské královské akademie za sólo, komorní hudbu a klavírní doprovod. S komorním souborem Duo du Rêve s flétnistkou Janou Jarkovskou obdržel řadu ocenění v soutěžích komorní hudby (ProMusicis France Award – vítěz, „Salieri-Zinetti“ International Chamber Music Competition – 3. cena, ISA Open Awards – vítěz, Val Tidone International Chamber Music Competition – 1. cena). S Janou Jarkovskou rovněž natočil několik společných CD. Mimo Dua du Rêve pravidelně vystupuje s houslistkou Markétou Janouškovou a je členem mezinárodního souboru Ensemble D’Accord.
Kromě koncertní činnosti spolupracuje s Českým rozhlasem, dále působí v produkcích festivalu Povaleč a festivalu komorní hudby „D’Accord, das Klassikfestival“ v Německu. Působil také jako vyučující na hudební akademii Ingesund při universitě Karlstad ve Švédsku a od října 2016 vyučuje na Janáčkově Akademii múzických umění v Brně. Bohumír je hlavním varhaníkem chrámu Jména Panny Marie ve Křtinách.