- koncert již proběhl.
Písně s vůní Moravy
SIBERA & HROCHOVÁ & HOLUB & DUŠEK
ZRUŠENO
V roce 1875 začal Antonín Dvořák komponovat první ze svých Moravských dvojzpěvů na texty lidové poezie. Ačkoliv chtěl původně pouze upravit lidové písně, nakonec použil jen moravské lidové texty a zhudebnil je svým vlastním originálním způsobem. První neveřejné uvedení těchto dvojzpěvů proběhlo v domácím prostředí velkoobchodníka a mecenáše Jana Neffa. A jejich úspěch Dvořáka inspiroval ke zkomponování dalších. První čtyři jsou určeny sopránu a tenoru s klavírem, zbývající už sopránu a altu. Většinou bývá uváděna koncertně jen výseč nejznámějších. Na našem koncertě ale vyslechnete v podání sopranistky Jany Sibera, mezzosopranistky Jany Hrochové a tenoristy Ondřeje Holuba všech 23.
Ale protože moravská lidová poezie neinspirovala pouze Dvořáka, doplníme jeho dvojzpěvy prakticky neznámými písněmi Antonína Tučapského a Miloslava Kabeláče. V neposlední řadě pak zazní jeden z nejpůsobivějších českých písňových cyklů 20. století Ej, srdenko moje Klementa Slavického.
24 / 3 od 19:30
Novoměstská radnice, Praha
Velký sál
Program:
Účinkující:
Jana Sibera – soprán
Sopranistka Jana Sibera vystudovala Pražskou konzervatoř (2000) a Hudební fakultu Akademie múzických umění v Praze (2005). Již od
roku 1995 hostovala v Národním divadle a od roku 2000 v tehdejší Státní opeře Praha, kde od roku 2002 přijala angažmá. Od 1. ledna 2012 je sólistkou Opery Národního divadla.
V inscenacích Státní opery Praha a Národního divadla se představila
jako Mozartova Zerlina (Don Giovanni), Zuzanka (Figarova svatba), Papagena a Královna noci (Kouzelná flétna) a Despina (Così fan tutte); Lucia (Donizetti: Lucia di Lammermoor), Verdiho Violetta (La traviata), Gilda (Rigoletto) a Oscar (Maškarní ples), dále jako Musetta (Puccini: Bohéma), Adéla (Strauss: Netopýr), Philine (Thomas: Mignon), Frasquita i Micaela
(Bizet: Carmen), Kuchtík a 1. žínka (Dvořák: Rusalka), Clarisse
(Weber – Mahler: Tři Pintové), Cunegonde (Bernstein: Candide), v trojroli Číšníček – Zázračné dítě – Žák v Janáčkově opeře Výlety páně Broučkovy pod taktovkou Charlese Mackerrase, také jako Karolina (Smetana: Dvě vdovy), Bystrouška (Janáček: Příhody lišky Bystroušky),
Terinka (Dvořák: Jakobín), Mařenka (Humperdinck: Jeníček a Mařenka) ad. Ve svém repertoáru má také role Noriny (Donizetti: Don Pasquale), Blondy (Mozart: Únos ze serailu), Fiorilly (Rossini: Turek v Itálii) a Blaženky (Smetana: Tajemství), které nastudovala pro Divadlo J. K. Tyla v Plzni.
Účinkovala ve více než 40 reprízách Dona Giovanniho v letní stagioně Opery Mozart ve Stavovském divadle. V Národním divadle moravskoslezském hostovala jako Verdiho Violetta (La traviata), Eurydika (Offenbach: Orfeus v podsvětí) a Annina (Strauss: Noc v Benátkách). V roce 2022 zde nastudovala roli Manon ve stejnojmenné opeře Julese Masseneta, za kterou rovněž získala cenu Thálie.
V červnu 2008 se stala finalistkou mezinárodní pěvecké soutěže Barbary Hendricks ve Štrasburku. V roce 2011 a 2012 hostovala jako Violetta v Gdaňsku, v roce 2016 jako Ofélie v opeře Göteborg. Účastnila se také několika turné Opery ND v Japonsku a Koreji. K velkému úspěchu patří spolupráce s tenoristou Jonasem Kaufmannem na jeho profilovém CD pro firmu Decca. Spolupracovala s dirigenty, jako jsou M. Armiliato, Sir Ch. Mackerras, J. Bělohlávek, J. Latham-Koenig, G. Tourniaire a E. Dovico.
Jana Hrochová – mezzosoprán
Mezzosopranistka Jana Hrochová (Wallingerová), rozená Štefáčková, získala první pěvecké zkušenosti v Šumperském dětském sboru. Absolvovala pražskou konzervatoř ve třídě Jarmily Krásové (1993 – 1999). V roce 1998 získala druhou cenu na soutěžní přehlídce konzervatoří České republiky. Od roku 2001 se formou soukromého studia vzdělává u Natálie Romanové. V letech 1997 – 2000 zpívala v Opeře Mozart v Praze. Věnovala se interpretaci staré hudby s Ars Cameralis a folklóru s Muzikou Jara.
Od roku 2000 je sólistkou Opery Národního divadla v Brně, kde ztvárnila roli Carmen (Carmen), Laury (La Gioconda), Káči (Čert a Káča), Rosiny (Lazebník sevillský), Suzuki, (Madama Butterfly), Lišáka (Liška Bystrouška), Varvary (Káťa Kabanová), Feneny (Nabucco), Hänsela (Perníková chaloupka), Niklase (Hoffmannovy povídky) a mnoho dalších. Hostuje také v divadle Freiburg, v Národním divadle Praha, ve Státní opeře Praha, ve Státním divadle Košice, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, v Divadle J. K. Tyla v Plzni, v Divadle F. X. Šaldy v Liberci, v Moravském divadle Olomouc a v Městském divadle v Ústí nad Labem. Spolupracuje s předními českými i zahraničními orchestry – BBC Symphony Orchestra, Tokyo Metropolitan Symphony Orchestra, Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Filharmonií Brno, Pražskou komorní filharmonií, Janáčkovou filharmonií Ostrava, Filharmonií B. Martinů a významnými dirigenty jakými jsou Jiří Bělohlávek, Serge Baudo, Gerd Albrecht, Manfred Honeck, Ondrej Lenárd, Petr Altrichter, Jakub Hrůša, Leoš Svárovský, Tomáš Hanus, Andrej Borejko, Dennis Russell Davies a další. Koncertuje v zahraničí (Velká Británie, Japonsko, Čína, Španělsko, Mexiko, Řecko, Holandsko, Rakousko, Německo a Itálie).
V roce 2011 zpívala altové sólo v Rekviem Antonína Dvořáka na státním pohřbu Václava Havla. Za rok 2005, 2008 a 2010 jí byla Národním divadlem Brno udělena cena diváka DIVA. V roce 2012 získala širší nominaci na Cenu Thálie za roli Dulcinée v inscenaci Don Quichotte v divadle F. X. Šaldy v Liberci. V roce 2013 získala širší nominaci na Cenu Thálie za roli Hermia v inscenaci Sen noci svatojánské v Národním divadle Brno. V letech 2011 až 2018 natočila 5 CD písní Bohuslava Martinů pro vydavatelství Naxos. V roce 2014 debutovala rolí Carmen v Theater Freiburg. V roce 2016 debutovala na festivalu Proms za doprovodu BBC Symphony Orchestra v londýnské Royal Albert Hall.
Ondřej Holub – tenor
Ondřej Holub v raném mládí prošel Kühnovým dětským sborem a chlapeckým sborem Pueri gaudentes, díky kterému se stal i dětským sólistou Státní opery Praha v inscenaci Mozartovy Kouzelné Flétny. Obor klasický zpěv studoval soukromě u prof. Lenky Pištěcké, při studiu na pražské konzervatoři u prof. Valentina Prolata a později se pěvecky rozvíjel u prof. Jiřího Kotouče.
Od roku 2019 spolupracuje s mezinárodně uznávaným souborem Collegium 1704, kde účinkuje jako sólista i ansámblový zpěvák, pravidelně spolupracuje také se souborem Ensemble Damian, který se zabývá historicky poučenou interpretací barokní opery. Jako sólista pravidelně spolupracuje s řadou souborů a orchestrů (Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK, Filharmonie Hradec Králové, Jihočeská komorní filharmonie aj.), působí také jako ansámblový zpěvák většiny předních tuzemských souborů staré hudby – Schola Gregoriana Pragensis, Collegium Marianum, Cappella Mariana, Ensemble Inégal, Czech Ensemble Baroque, Victoria Ensemble, Musica Florea, se kterými se pravidelně účastní prestižních tuzemských i zahraničních festivalů.
V letech 2013–2019 byl členem vokálního ansámblu Martinů Voices, jenž se řadí mezi elitní interprety hudby 20. a 21. století. V roce 2007 založil s bývalými členy sboru Pueri gaudentes mužské vokální kvinteto Rudolfvoice, se kterým vystoupil např. i ve washingtonském Kennedy Center. Mimo jiné také příležitostně spolupracuje s Pražským filharmonickým sborem, s nímž při výročí sta let od založení Československa vystoupil v New Yorské Carnegie Hall v provedení 2. symfonie Gustava Mahlera.
Jan Dušek – klavír
Jan Dušek vystudoval konzervatoř v Teplicích (klavír, skladba). V letech 2004–2009 studoval skladbu na Akademii múzických umění (Hanuš Bartoň), v roce 2012 zde dokončil doktorandské studium téhož oboru. Od roku 2012 působí jako odborný asistent na katedře skladby Hudební fakulty Akademie múzických umění v Praze. Jako klavírista se zúčastnil několika mistrovských kurzů a workshopů (Cyprien Katsaris, Irina Ossipova, Angela Hewitt, Lilit Grygorian, Maria João Pires), své znalosti si rozšířil v letech 2013-14 soukromým studiem hry na klavír ve Vídni u Roberta Lehrbaumera, v roce 2015 v Paříži u Xiao-Mei Zhu a od roku 2016 v Londýně u Gordona Fergus-Thompsona (2016—2017). Získal ceny a čestná uznání v soutěžích (Concertino Praga, Mezinárodní klavírní soutěž B. Smetany, Mezinárodní soutěž Zdeňka Fibicha v interpretaci melodramu). Pravidelně pořizuje nahrávky české hudby pro Český rozhlas, pro který nahrán např. kompletní klavírní dílo Rudolfa Karla. V roce 2015 vydal se sopranistkou Irenou Troupovou CD s kompletní písňovou tvorbou Viktora Ullmanna, v roce 2021 pak společně vydali kompletní písňovou tvorbu Hanse Winterberga. Účinkuje pravidelně na mezinárodních festivalech (Pražské Jaro, Věčná naděje, Festival junger Kunstler Beyreuth apod.).
V roce 2006 mu byla udělena 1. cena na skladatelské soutěži Generace za skladbu „…již za sedm dnů sešlu na zemi déšť…“ a v roce 2007 na téže soutěži opět 1. cena za skladbu „Gradace pro varhany“. V soutěži NUBERG 2008 získal za skladbu „Chalomot jehudi’im“ Cenu veřejnosti, o rok později obdržel za tutéž skladbu Cenu Gideona Kleina. V roce 2010 byl jeho melodram „Pražský chodec” oceněn 2. cenou v Soutěži pro mladé umělce vyhlašované Městskou částí Praha 1, v téže soutěži pak za klavírní cyklus „Pražské zvony“ získal 3. cenu v roce 2012. Za hudbu k němému filmu „Dítě ghetta“ získal v soutěži NuBERG 2011 Cenu veřejnosti, za hudbu k celovečernímu němému filmu „Ost und West“ pak v následujícím ročníku téže soutěže Cenu mladých. Jeho skladby jsou interpretovány předními sólisty a dirigenty (např. flétnistka Monika Štreitová a Matei Ioacimescu, hobojista Bart Schneemann, klarinetisté Lilian Lefébvre a Irvin Venyš, dirigenti Charles Olivieri-Munroe, Marko Ivanović, Petr Louženský, Lukáš Vasilek) i komorní soubory a orchestry (např. Nederlands Blazers Ensemble, Holandsko; Epoque kvartet; Orchestr BERG; Pražská komorní filharmonie; Pražský filharmonický sbor ad.).